Zakładając spółkę w Delaware, warto zapoznać się z właściwymi regulacjami prawnymi dotyczącymi podmiotów prawa amerykańskiego. Bez wątpienia w tym zakresie jedną z bardziej interesujących kwestii dla przedsiębiorców będzie problem zarządzania spółką LLC w Delaware.
Szczególnie, że w Delaware mamy do czynienia z dwoma modelami zarządzania spółką LLC i jej reprezentacji.
Zarządzanie spółką w Delaware – co na ten temat ustawa?
Tamtejsze przepisy prawa wskazują, że jeśli w umowie spółki nie postanowiono inaczej, to zarządzają nią jej wspólnicy w proporcji odpowiedniej do aktualnego procentu bądź też innego typu udziału w zyskach spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.
Podejmują oni decyzje większością przekraczającą 50% procentu lub innego udziału w zyskach.
>>> Jak rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej w Austrii?
Umowa spółki może jednak zawierać postanowienie, zgodnie z którym całościowe lub częściowe zarządzanie – w zakresie wskazanym tą umową – należy do menadżera lub grupy menedżerów wybranych w sposób przewidziany w umowie spółki.
Z polskiego na nasze
Co do zasady zarządzanie spółką założoną w Delaware i jej reprezentacja to zadanie wspólnika bądź wspólników.
>>> Chcesz wystawić bądź kupić znak towarowy? Rzecznik patentowy Mikołaj Lech Ci w tym pomoże!
Natomiast jeśli jest ich więcej niż dwóch, podejmują oni decyzje większością ponad 50% wszystkich głosów.
Umowa spółki może jednak przewidywać, że zarządzanie spółką wykonywać będzie menadżer jako członek zarządu, wybrany za zasadach określonych w tej umowie i w zakresie przez nią wskazanym.
>>> Międzynarodowe postępowanie sądowe – odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania
Powołanie menadżera jest przydatne, ponieważ daje możliwość wskazania go jako jedynego reprezentanta spółki. W ten sposób przedsiębiorca nie ujawni się w Polsce.
O spółce w Delaware przeczytasz m.in. we wpisie Rejestracja spółki w Delaware.
Zdjęcie Gökhan Kara pochodzi z Unsplash
***
LLC w Delaware bez raportu, ale z podatkiem rocznym
Polskie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością zamykając rok obrachunkowy są zobligowane do złożenia sprawozdania ze swojej działalności, a także sprawozdania finansowego, które zatwierdzą wspólnicy do Krajowego Rejestru Sądowego oraz Urzędu Skarbowego [Czytaj dalej…]