Ustawa z dnia 19 lipca 2019r. o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności określa zasady postępowania z żywnością oraz obowiązki sprzedawców żywności w celu przeciwdziałania marnowaniu żywności i negatywnym skutkom społecznym, środowiskowym i gospodarczym wynikającym z marnowania żywności.
Kto marnuje najwięcej żywności?
Za 60% jedzenia zmarnowanego w Polsce odpowiadają konsumenci.
Trudno temu przeciwdziałać systemowo.
Banki żywności nie przyjmują żywności krótkoterminowej od osób indywidualnych.
Producenci i przetwórcy są odpowiedzialni za 30% zmarnowanego jedzenia.
To pierwsi partnerzy, z którymi banki żywności nawiązały współpracę w kwestii zagospodarowywania nadwyżek żywności.
Natomiast 7% żywności marnują sklepy, sieci handlowe, hurtownie.
>>> Czy grillującemu na balkonie lokatorowi mogą grozić konsekwencje prawne? Przeczytaj wpis: Uchwała wspólnoty mieszkaniowej i sezon grillowy
Zgodnie z ustawą o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności to właśnie te podmioty z etapu handlu są głównymi „kontrahentami” organizacji charytatywnych, w tym banków żywności.
Według banków żywności ustawa jest skuteczna!
W 2020 r. banki żywności współpracowały z ponad 2 tysiącami sklepów w Polsce. Udało się w ten sposób uratować 14 tysięcy ton jedzenia przed zmarnowaniem, czyli 2,5 razy więcej, niż było to przed ustawą!
Zmorą banków żywności jest biurokracja
Biurokracja to realny problem przy tak dużej liczbie partnerów i regularnych odbiorców. Są sklepy z których banki żywności odbierają jedzenie 6 dni w tygodniu. Za każdym odebraniem to kilka kartek papieru, które potwierdzają wartość i ilość przekazanej żywności.
Często sklepy w obawie przed kontrolami finansowymi przygotowują więcej dokumentów, niż wymaga tego ustawa.
Przetworzenie dokumentacji przez banki żywności to w praktyce wielkie pudła archiwizowanych dokumentów przygotowywanych dzień w dzień.
Ewaluacja ustawy
Aktualnie treść ustawy jest zwięzła i nie zawiera nadmiaru szczegółów.
>>> W jaki sposób odwołasz się od wypowiedzenia umowy o pracę w przypadku umowy na czas nieokreślony?
Doświadczenie pokazało, że lakoniczność niektórych elementów sprawia trudności – na początku nie było jasne, czy hurtownie objęte są ustawą.
Kwestia samej definicji marnowania żywności jest niejasna. Nadal pozostają problemem proporcje – którą część żywności można przeznaczyć na żywienie człowieka, a która zostanie zamieniona na biopaliwa czy wykorzystana na skarmianie zwierząt.
W lipcu 2021 r. Główny Inspektorat Ochrony Środowiska przygotował raport Ocena funkcjonowania ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o przeciwdziałaniu marnowania żywności.
Dokument ten zawiera informacje dotyczące wyników kontroli prowadzonych przez Wojewódzkie Inspektoraty Ochrony Środowiska. Analizę sprawozdawczości oraz opinie i uwagi do ustawy zgłaszane przez podmioty kontrolujące, sprzedawców i organizacje charytatywne.
Na posiedzeniach komisji senackiej i sejmowej odbyła się dyskusja nad Oceną funkcjonowania ustawy, prawdopodobnie wkrótce ruszą prace nad projektem zmian.
Jesteś ciekaw jak od praktycznej strony wygląda proces przeciwdziałania marnowania żywności? Zapraszamy na blog „Prawo żywnościowe” gdzie znajdziesz wywiad „Banki żywności o marnowaniu żywności” przeprowadzony z Beatą Ciepłą, Prezeską Zarządu Federacji Polskich Banków Żywności.
Zdjęcie Joel Muniz pochodzi z Unsplash
***
Zalety zasiedzenia
Spełniasz przesłanki do zasiedzenia lub brakuje Ci zaledwie kilku lat do zasiedzenia? Zastanawiasz się jakie są zalety zasiedzenia?
Czy warto starać się o zasiedzenie?
Osoba która tylko posiada nieruchomość nie ma wielu praw, jej obowiązkiem jest wydanie nieruchomości na każde żądanie właściciela.
Jedynie przeprowadzenie sprawy o zasiedzenie [Czytaj dalej…]