Prawo pacjenta do informacji o błędzie medycznym

Autor: Redakcja w kategorii: Dokumentacja medyczna, Placówka zdrowia, Zdrowie i medycyna

Jednym z podstawowych praw pacjenta jest prawo do informacji (w tym prawo pacjenta do informacji o błędzie medycznym).

Szczegółowe informacje na ten temat znajdują się w artykule Czy pacjent ma prawo do informacji o błędzie medycznym?

Prawo pacjenta do informacji o błędzie medycznym

Czym jest prawo pacjenta do informacji

Jest to upoważnienie pacjenta do uzyskania od lekarza jasnej informacji o:

  • stanie zdrowia
  • rozpoznaniu
  • proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych
  • dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania
  • wynikach leczenia oraz rokowaniu.

Wynika z tego, że lekarz powinien w sposób zrozumiały dla  pacjenta objaśnić na co choruje, jak to przypadłość można leczyć, jaki sposób leczenia on doradza, jakich wyników można się spodziewać, jakie są przypuszczalne skutki niepoddania się przez pacjenta terapii.

Kluczową informacją w przypadku roszczeń odszkodowawczych jest informacja o ryzykach związanych z daną terapią, zabiegiem czy operacją. Tylko w tym przypadku pacjent będzie mógł podjąć świadomą decyzję o leczeniu i wyrazi na nie zgodę. W odrębnym wypadku leczenie wykonuje się bezprawnie.

Pacjencie, nie krępuj się powiedzieć lekarzowi, że nie rozumiesz medycznych sformułowań, że wiadomość została przekazana Ci zbyt szybko, że nie usłyszałeś wszystkiego, że o coś jeszcze chcesz dopytać. Temat dotyczy jednej z najcenniejszych rzeczy jaką masz – Twojego zdrowia. Masz prawo o nie zapytać.

 Informacja o przebiegu leczenia i jego wynikach

W przypadku gdy wyniki leczenia są pomyślne, to lekarze gorliwie o nich mówią i wpisują do dokumentacji medycznej.

          >>> Sprawdź w jaki sposób jest przeprowadzana kontrola świadczeniodawcy NFZ

Kłopoty zaczynają się w sytuacji wyników negatywnych, a zwłaszcza błędów medycznych.

Pragnienie ukrycia błędów medycznych pojawia się w  specjalizacjach zabiegowych. Bywają sytuacje,że podczas operacji dojdzie do uszkodzenia organu będącego blisko operowanego miejsca, przecięcia jakiegoś naczynia krwionośnego czy uszkodzenia nerwu.Pacjent w trakcie zabiegu jest nieprzytomny, wiec o niczym nie wie.

Pomyłki nie zawsze są wpisywane do dokumentacji medycznej. Nie zawsze mówi się o nich pacjentowi.  Dokonanych w wewnątrz uszkodzeń ciała nie widać, miejsce po zabiegu i tak boli. Pacjentowi na początku ciężko stwierdzić czy dolegliwość jest typowa i związana z zabiegiem. Czy może jednak w jej trakcie wydarzyło się coś jeszcze.

Na szczęście część pomyłek można naprawić „na bieżąco”.

Prawo do informacji dotyczącej stanu zdrowia

Pacjent ma prawo do wiadomości o swoim stanie zdrowia, szczególnie w sytuacji, w której zdarzyły się w trakcie zabiegu i wpływają na stan zdrowia pacjenta.

Narząd „cerowany”nie jest już taki sam, jak poprzednio. Podwyższa się ryzyko wystąpienia powikłań w okresie pooperacyjnym. Mogą powstać w tym przypadku inne objawy oraz dolegliwości typowe dla przypadkowo uszkodzonego organu.

          >>> Zapoznaj się z najważniejszymi kwestiami dotyczącymi pozwów w procesach cywilnych o odszkodowanie medyczne

Informacje o interwencji chirurgicznej w danym regionie i np. podwiązaniu dużego naczynia krwionośnego ma kluczowe znaczenie w przypadku następnego zabiegu w tym obszarze.

Nieodwracalny uszczerbek na zdrowiu

Pacjent ma prawo do pełnej informacji o swoim stanie zdrowia. Jak najbardziej powinien zostać poinformowany o fakcie, że na jego zdrowiu powstał trwały uszczerbek, np. uszkodzenie nerwu.

Te wiadomości przychodzą  lekarzom najtrudniej, zarówno wobec pacjentów, jak i innych lekarzy. Spowodowane jest to obawą przed odpowiedzialnością. W niektórych przypadkach zdarza się  syndrom nieomylności.

Jeżeli zainteresował Cię temat prawa pacjenta do informacji o błędzie medycznym, to zapraszamy również do lektury: Czy koronawirus może być przyczyną ograniczenia praw pacjenta? oraz Odpowiedzialność prawna za teleporadę – kilka uwag natury ogólnej.

W poniższych wideo posłuchasz więcej na temat Prawa pacjenta do informacji o błędzie medycznym.

Zdjęcie National Cancer Institute pochodzi z Unsplash

***

Błąd pielęgniarki. Wcale nierzadki problem

Błąd pielęgniarki, polegający chociażby na na podaniu niewłaściwego leku, to wcale nierzadki problem.

Opisywana przez dziennikarzy sprawa pielęgniarki, która przez pomyłkę leku doprowadziła do śmierci dziecka, pociągnęła za sobą wiele komentarzy [Czytaj dalej…]

Poprzedni wpis:

Następny wpis: