Dużo zapytań dotyczy regulacji z ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, a mianowicie art. 25a-25e, które wprowadziły możliwość wykreślania podmiotów z KRS bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego.
Na czym polega wyjątkowość tego postępowania oraz konieczność spełnienia odpowiednich warunków, aby podmiot został zakwalifikowany jako „martwy” w świetle ustawy o KRS?
Wykreślanie z KRS martwego podmiotu
Przepisy art. 25a-25e mają charakter wyjątkowy. Są wyrazem wzmocnienia funkcji kontrolnej sądów rejestrowych.
Nie są wprowadzone po to, aby przeskoczyć procedurę likwidacji w spółce.
Podmiot, który ma zostać poddany tej procedurze musi spełniać jeden z następujących warunków:
>>> Sprawdź kto może zostać zarządcą sukcesyjnym?
- oddalając wniosek o ogłoszenie upadłości lub umarzając postępowanie upadłościowe, sąd upadłościowy stwierdzi, że zgromadzony w sprawie materiał daje podstawę do rozwiązania bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego
- oddalono wniosek o ogłoszenie upadłości lub umorzono postępowanie upadłościowe z tego powodu, że majątek niewypłacalnego dłużnika nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania
- wydano postanowienie o odstąpieniu od postępowania przymuszającego lub jego umorzeniu
- mimo wezwania sądu rejestrowego nie złożono rocznych sprawozdań finansowych za 2 kolejne lata obrotowe
- mimo dwukrotnego wezwania sądu rejestrowego nie wykonano innych obowiązków, o których mowa w art. 24 ust. 1.
Zazwyczaj wspólnik spółki czy też członek jej zarządu wie doskonale, czy było prowadzone postępowanie upadłościowe.
Gorzej z pkt 3-5, ponieważ często adres spółki w aktach rejestrowych jest nieaktualny, spółka nie ma do niego dostępu lub jest to tzw. biuro wirtualne, z którym umowa nie została przedłużona.
>>> Powołanie zarządcy sukcesyjnego wcale nie musi być „raz na zawsze”. Również w tym wypadku obowiązuje zasada, że każdy stosunek prawny można zakończyć. Jak przebiega odwołanie i rezygnacja zarządcy sukcesyjnego?
Dlatego, aby stwierdzić, czy istnieje w ogóle możliwość rozwiązania spółki bez postępowania likwidacyjnego, najpierw trzeba porządnie przestudiować akta rejestrowe spółki. Dopiero potem, gdyż już wiemy, że na pewno jeden z warunków jest spełniony, można zastanowić się nad wystosowaniem do sądu wniosku o wszczęcie postępowania z urzędu.
W takiej sytuacji sąd powinien wszcząć postępowanie, jeśli stwierdzi istnienie okoliczności uzasadniających to wszczęcie.
W ramach analizy przesłanek prowadzenia przedmiotowego postępowania nie można zapominać również o art. 25a ust. 2, zgodnie z którym:
W toku postępowania o rozwiązanie podmiotu wpisanego do Rejestru bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego sąd rejestrowy bada, czy podmiot ten posiada zbywalny majątek i czy faktycznie prowadzi działalność.
Zapraszamy do zapoznania się z blogiem Zarząd w spółce z o. o.
Zdjęcie Bram Naus pochodzi z Unsplash
***
Wykreślenie z rejestru a likwidacja pracodawcy
Likwidacja spółki, choć niekiedy to jedyne rozwiązanie, to przykra sprawa nie tylko dla jej właściciela.
Likwidacja oznacza także, że pracodawca będzie musiał zwolnić swoich pracowników.
Zgodnie z art. 41(1) Kodeksu pracy: § 1. W razie ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy, nie stosuje się przepisów art. 38, 39 i 41, ani przepisów szczególnych dotyczących ochrony pracowników [Czytaj dalej…]