Podstawowym trybem dokonywania wpisów w CEIDG jest tryb wnioskowy. Co do zasady oznacza to, że osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą sama decyduje o momencie jej zakończenia, zaś wpisy z urzędu dokonywane są wyłącznie w sytuacjach wyjątkowych.
Wykreślenie z CEIDG
Przedsiębiorca podlega wykreśleniu z CEIDG w drodze czynności materialno-technicznej z powodu zaistnienia czynników nieodwracalnych w następujących przypadkach:
- z powodu trwałego zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej, którego przyczyną jest zgon
- z tytułu upływu 24-miesięcznego okresu zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej
- z tytułu orzeczenia prawomocnego zakazu prowadzenia działalności.
W pozostałych przypadkach (np. gdy wpis został dokonany z naruszeniem prawa) będzie konieczne prowadzenie postępowania administracyjnego, zakończonego wydaniem decyzji administracyjnej przez ministra właściwego do spraw gospodarki
Rozwiązanie powyższe ocenić należy pozytywnie, w szczególności jeśli chodzi o kwestię zgonu przedsiębiorcy, gdyż wykreślenie będzie jedynie stwierdzeniem obiektywnym zaistniałego faktu.
Podobną regulację ustawodawca przyjmuje w brzmieniu art. 73 u.s.d.g.:
Organ prowadzący rejestr działalności regulowanej wykreśla wpis przedsiębiorcy w rejestrze na jego wniosek, a także po uzyskaniu informacji o zgonie przedsiębiorcy lub po uzyskaniu informacji z CEIDG o wykreśleniu przedsiębiorcy.
Informacje o wykreśleniu CEIDG automatycznie przekazuje drogą do Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników, Głównego Urzędu Statystycznego, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.
Jeśli nawet jednak dokonasz wykreślenia z CEIDG na swój wniosek albo organ wykreśli Cię z urzędu, nie zapomnij o jednym – wykreślenie przedsiębiorcy z CEIDG nie oznacza usunięcia danych z wpisu do CEIDG.
W ewidencji będziesz figurował cały czas, choć przy wyszukiwaniu Twojego wpisu trzeba zaznaczyć rubrykę „uwzględnij wykreślone„.
Photo by Christin Hume on Unsplash
Zajrzyj również do: