Sprawność techniczna pojazdu

Autor: Redakcja w kategorii: Odpowiedzialność karna

Na kanale „Discovery” emitowany był serial dokumentalny rodzimej produkcji „Największe polskie katastrofy„. Odcinek 6 został poświęcony tragicznemu wypadkowi autobusu w Kokoszkach.  Wypadkowi, w którym istotną rolę odegrała sprawność techniczna pojazdu.

Sprawność techniczna pojazdu

Wypadek z dnia 2 maja 1994 r.

Tego dnia wieczorem kierowca PKS Gdańsk pokonywał trasę Zawory-Gdańsk.

To był ostatni kurs tego dnia więc uległ prośbom ludzi i zabrał wszystkich wsiadających.

Na pokładzie znalazło się 75 pasażerów, o 24 osoby ponad limit.

Około 500 m przed przystankiem Gdańsk-Kokoszki kierowca, jadący 60 km/godz., zdecydował się wyprzedzić ciężarówkę.

Kiedy kończył ten manewr w autobusie pękła prawa przednia opona. Doprowadziło to do utraty panowania nad pojazdem i uderzenia w przydrożne drzewo.

          >>> Pamiętaj o możliwości wystąpienia błędu pomiaru w alkomacie. Przeczytaj artykuł: Karta wzorcowa alkomatu

Skutki były tragiczne. Zginęły 32 osoby.

Sąd rozpoznający sprawę wydał wyrok w styczniu 1999 roku. Kierowcę skazano na dwa lata więzienia w zawieszeniu na cztery za umyślne sprowadzenie niebezpieczeństwa katastrofy i nieumyślne jej spowodowanie.

Mistrza stacji obsługi – na rok pozbawienia wolności w zawieszeniu na 2 lata, a zastępcę dyrektora ds. technicznych – na 10 miesięcy pozbawienia wolności z zawieszeniem na dwa lata, za dopuszczenie autobusu do ruchu.

Opisałam tę sprawę właśnie z uwagi na to, że bezpośrednią przyczyną katastrofy było naruszenie zasady sprawności technicznej pojazdu.

Sprawność techniczna pojazdu

Istotą tej zasady jest aby pojazd uczestniczący w ruchu był tak zbudowany, urządzony i utrzymany, by nie zagrażał bezpieczeństwu.

          >>> Kierowco, sprawdź o czym musisz pamiętać, gdy dochodzisz swoich praw w sądzie

Sprawne mają być nie tylko układ sterowniczy czy hamulcowy, ale też ogumienie, oświetlenie, pasy bezpieczeństwa czy poduszki powietrzne.

Co do zasady to kierowca ma obowiązek dostosować sposób jazdy do stanu technicznego pojazdu.

W związku z czym jeśli zły stan techniczny pojazdu był mu znany można przypisać mu winę za naruszenie zasady sprawności technicznej.

Powinność przewidywania następstw jazdy samochodem w wypadku awarii jakiegokolwiek zespołu lub części mających wpływ na bezpieczeństwo jazdy może zachodzić jedynie wówczas, gdy kierowca na podstawie doświadczenia zawodowego, znajomości właściwości technicznych powierzonego mu pojazdu lub innych okoliczności mógł tę awarię przewidzieć – tak orzekł Sąd Najwyższy w wyroku z 29.01.1973 r. Rw 1421/72.

Z wytycznych Sądu Najwyższego, zawartych w wyroku z 19.05.2015 r. II KK 85/15 wynika, że do oceny świadomości kierującego co do stanu technicznego pojazdu należy podchodzić z należytą starannością.

          >>> Jak brzmi definicja wypadku drogowego?

Sprawność techniczna – ogumienie

Jednym z dość częstych naruszeń zasady sprawności technicznej pojazdu jest niewymienianie ogumienia.

Na razie nie jest to obowiązkowe. Nie oznacza to jednak, że nie ma znaczenia dla losów podejrzanego o popełnienie przestępstwa przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji.

Dał temu wyraz Sąd Najwyższy w postanowieniu z 23.02.2011 r. III KK 276/10:

Ciążący na kierującym obowiązek wyposażenia i utrzymania pojazdu uczestniczącego w ruchu w takim stanie, aby korzystanie z niego nie zagrażało bezpieczeństwu jadących nim osób lub innych uczestników ruchu, zapewniało wygodne oraz pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania i hamowania (art. 66 ust. 1 pkt 1 i 6 ww. ustawy), sprawia, że brak odpowiedniego do pory roku ogumienia może być in concreto jednym z czynników niezachowania ostrożności, o której mowa w art. 9 § 2 KK.

          >>> Spowodowałeś wypadek drogowy? Co teraz?

Dla dociekliwych: ogumienie zimowe i letnie różnią się składem i rowkowaniem. Dlatego opona letnia nie nadaje się do jazdy zimą i odwrotnie.

Czy tylko kierowca odpowiada?

Jak już wspomniałam najwięcej obowiązków spoczywa na kierowcy.

Za stan techniczny pojazdu mogą być odpowiedzialne także inne osoby np. mechanik, osoba organizacyjnie odpowiadająca w przedsiębiorstwie za nadzór nad stanem pojazdów.

Za błędy tych osób kierujący nie powinien odpowiadać, zwłaszcza jeśli o nich nie wiedział i nawet przy dołożeniu należytej staranności nie mógł  ich dostrzec.

Kontrowersyjną zatem jest teza Sądu Okręgowego w Krakowie z 17.02.2005 r., II Ka 30/05, że nieprawidłowe wykonanie napraw samochodu przez właściciela firmy naprawczej lub jego pracownika pociąga za sobą odpowiedzialność właściciela za stan techniczny pojazdu, zatem i za powstały wypadek.

Ada Chmielewska-Ciż
adwokat

Zdjęcie Maxim Hopman pochodzi z Unsplash

***

Jakie elementy powinno zawierać zgłoszenie szkody do TU

Zgłoszenie szkody to pierwszy krok do uzyskania kwoty odszkodowania czy zadośćuczynienia od Towarzystwa Ubezpieczeniowego. Jakie elementy powinno zawierać zgłoszenie szkody do TU Szkodę możesz zgłosić przez telefon, wypełnić formularz na stronie Towarzystwa Ubezpieczeniowego lub sporządzić pisemne zgłoszenie szkody.

Niezależnie od tego, którą formę wybierzesz zgłoszenie powinno zawierać następujące elementy: Zawiadomienie o wypadku – wskazanie daty [Czytaj dalej…]

Poprzedni wpis:

Następny wpis: