Na pierwszy rzut oka wydaje się, że pomiędzy prawem farmaceutycznym a dziećmi nie zachodzi żaden, nawet najmniejszy związek. Okazuje się jednak, że to nic bardziej mylnego. Przepisy wprowadzają bowiem zakaz, by reklama produktu leczniczego była kierowana do dzieci czy zawierała jakiekolwiek elementy do dzieci się odnoszące.
O tym w dzisiejszym wpisie, ale warto pamiętać, że już nie raz pisałem o innych ograniczeniach co do reklam w prawie farmaceutycznym (możesz przeczytać o tym TUTAJ).
Reklama produktu leczniczego nie dla dzieci
Mowa o art. 53 ust. 3 ustawy z dnia 6 września 2001 roku Prawo farmaceutyczne (Dz.U. 2008 nr 45 poz. 271). To z niego wprost wynika zakaz opisany we wstępie do tego artykułu.
Po co takie rozwiązanie?
Otóż reklama produktu leczniczego, podobnie jak dla przykładu reklamy napojów alkoholowych są bez wątpienia sugestywne, a dziecko może takim sugestiom ulec.
Dziecko przez pryzmat zdolności do czynności prawnych
Pytanie jednak, kogo w tym przypadku uznać za dziecko?
>>> Odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej – jakie są szanse na pozytywne zakończenie sprawy? Sprawdź we wpisie: Czy warto złożyć odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej?
Ustawa wcale tego nie wyjaśnia.
Nie pomoże też traktowanie za jako dziecko na gruncie prawa farmaceutycznego osób nieposiadających pełnej zdolności do czynności prawnych.
Reklama produktu leczniczego jest bowiem różnie odbierana nie ze względu na zdolność do czynności prawych, a wiek i związaną z nim dojrzałość czy samodzielność.
Dziecko tylko do określonego wieku
Swego czasu próbowano ustalić granicę na ukończenie 13 roku życia.
>>> Czy w Polsce jest dostępna donacja kadawerowa? Sprawdź we wpisie: Co to są kadawery
Problem w tym, że dzieci często pomiędzy 13 a 18 rokiem życia przechodzą okres buntu, a wtedy do dojrzałości raczej im daleko.
Warto więc chyba zastanowić się nad uznaniem za dzieci wszystkich do osiągnięcia pełnoletności.
Zdjęcie Roberto Sorin pochodzi z Unsplash
***
Czy lekarz może wziąć udział w reklamie
Leki i suplementy – czy lekarz może wziąć udział w ich reklamie?
A co z innymi zawodami medycznymi?
Odpowiedź na pytanie, czy lekarz może wziąć udział w reklamie, znajdziemy w Kodeksie Etyki Lekarskiej (KEL).
W przepisie art. 63 KEL przeczytamy, że [Czytaj dalej…]