Czy lekarz może wziąć udział w reklamie

Autor: Redakcja w kategorii: Administracja

Czy lekarz może wziąć udział w reklamie

Leki i suplementy – czy lekarz może wziąć udział w ich reklamie?

A co z innymi zawodami medycznymi?

 

Czy lekarz może wziąć udział w reklamie

Odpowiedź na pytanie, czy lekarz może wziąć udział w reklamie, znajdziemy w Kodeksie Etyki Lekarskiej (KEL).

W przepisie art. 63 KEL przeczytamy, że:

Lekarz nie powinien wyrażać zgody na używanie swojego nazwiska i wizerunku dla celów komercyjnych

Pomimo tego, że KEL nie jest aktem przepisów powszechnie obowiązujących, to lekarz może zostać pociągnięty do odpowiedzialności dyscyplinarnej za naruszenie zakazu udziału w reklamie.

Zgodnie z ustawą o izbach lekarskich okręgowi rzecznicy odpowiedzialności zawodowej są odpowiednikami prokuratorów przed sądami lekarskimi.

To oni mogą skierować wniosek o ukaranie lekarza łamiącego zakaz udziału w reklamie do sądu lekarskiego.

 

Osoby z wykształceniem medycznym lub farmaceutycznym

Według ustawy prawo farmaceutyczne nie tylko lekarz, ale każda osoba posiadająca wykształcenie medyczne lub farmaceutyczne nie może reklamować produktu leczniczego w reklamie nadawanej publicznie w środkach masowego przekazu.

Zakazane jest również:

  • Sugerowanie odbiorcy, że osoba, która występuje w reklamie posiada wykształcenie medyczne lub farmaceutyczne
  • Umieszczanie w reklamie zaleceń lub opinii osób, które posiadają wykształcenie medyczne lub farmaceutyczne.

 

Suplementy diety

Jeżeli chodzi o suplementy diety, to nie został przewidziany żaden ustawowy zakaz ich reklamy dla lekarzy.

Natomiast doszło do Porozumienie nadawców w sprawie zasad rozpowszechniania reklam suplementów diety z dnia 25 listopada 2019 r.

W porozumieniu wzięli udział najwięksi przedstawiciele nadawców telewizyjnych – Polsat, TVN, Telewizja Polska.

Ustalili oni, że w reklamach suplementów diety nie mogą występować lekarze lub osoby sugerujące, że są lekarzami, a także pielęgniarki, położne, czy nawet fizjoterapeuci.

 

Produkt leczniczy i suplementy – podsumowanie

O produkcie leczniczym przeczytasz w ustawie prawo farmaceutyczne, a o suplementach diety w ustawie o wyrobach medycznych.

Lekarze mają zakaz występowania w reklamach tych dwóch kategorii produktów leczniczych. Ponadto nie można sugerować odbiorcy, że osoby występujące w reklamie to lekarze lub inni specjaliści.

 

***

Jeżeli chcesz wiedzieć jak wygląda sytuacja reklamy kolejnej kategorii produktów o charakterze leczniczym – wyrobów medycznych – odwiedź blog Ochrona pacjenta i przeczytaj artykuł Lekarz w reklamie prawdę Ci powie…? O zakazie udziału lekarzy w reklamach.

 

📌

Po przeczytaniu „Czy lekarz może wziąć udział w reklamie”, zapraszamy również do lektury:

Kiedy lekarz weterynarii stosuje leki, a kiedy dokonuje obrotu detalicznego produktami leczniczymi?

Sfałszowanie dokumentacji medycznej przez lekarza a postępowanie dyscyplinarne

 

Photo by Joshua Earle on Unsplash

Poprzedni wpis:

Następny wpis: