Nazwa i logo firmy. Co lepiej zastrzec?

Autor: Redakcja w kategorii: Ochrona marki, Patenty i znaki towarowe

Nazwa i logo firmy. Co lepiej zastrzec?Nazwa i logo firmy. Co jest lepiej zastrzec? Różnice w zastrzeżeniu nazwy i logo firmy.

Logo i nazwa firmy – ochrona prawna, zalety

Najczęściej mali i średni przedsiębiorcy zastanawiają się, czy korzystniej będzie dla nich zastrzec logo czy nazwę firmy. Po czasie rozważają często, czy nie objąć ochroną także innych znaków niekonwencjonalnych, po których rozpoznawani są na rynku.

Niestety nie da się udzielić prostej odpowiedzi, który znak – nazwę czy logo – lepiej zastrzec w Urzędzie Patentowym, gdyż wszystko zależy od okoliczności.

Co to jest znak towarowy? Przykłady

Znakiem towarowym jest po prostu każde oznaczenie, które pozwala na wyróżnienie konkretnej firmy czy usługi na rynku.

Aby znaki towarowe były objęte ochroną prawną, należy zastrzec w Urzędzie Patentowym.

Zawsze takie oznaczenie musi być używane komercyjnie, do celów zarobkowych    i tylko wtedy można je zarejestrować.

99% zgłoszeń w Urzędzie Patentowym to tzw. Znaki konwencjonalne, czyli np.:

  •  nazwa (słowny znak towarowy);
  • logo – słowno-graficzny znak towarowy.

Znaki niekonwencjonalne to np. Oznaczenia przestrzenne (kształt cukierka toffifee), oznaczenia pozycyjne (źdźbło trawy w butelce Żubrówki) czy wystrój sklepu (firmy Apple).

Logo czy nazwa?

Znak słowny trudniej zarejestrować – musi wyróżniać Cię na rynku.

Obejściem tej sytuacji będzie zgłoszenie logo, o ile będzie oryginalne.

Jeśli chcesz być pewny, że Twoja nazwa firmy jest pod ochroną, koniecznie jednak powinieneś zgłosić znak słowny do rejestracji, aby zastrzec także zawarte w logo słowo.

Mit 30% różnic

Zmiany kosmetyczne nie wystarczą, aby uniknąć kolizji.

Ochrona znaku towarowego obejmuje także podobieństwo, według prostej zasady: jeśli klient może się pomylić, to doszło do naruszenia prawa.

Pełne bezpieczeństwo uzyskasz, jeśli zarejestrujesz obie formy – nazwę i logo.

Nigdy nie ma pewności, czy konkurencja będzie chciała wykorzystać jeden czy drugi znak.

Więcej o zaletach i wadach każdego z rozwiązań przeczytasz w artykule: Co lepiej zastrzec nazwę czy logo firmy?

***

Na pewno zainteresują Cię także:

Photo by Khadeeja Yasser on Unsplash

Poprzedni wpis:

Następny wpis: