Leki i suplementy – czy lekarz może wziąć udział w ich reklamie?
A co z innymi zawodami medycznymi?
Czy lekarz może wziąć udział w reklamie
Odpowiedź na pytanie, czy lekarz może wziąć udział w reklamie, znajdziemy w Kodeksie Etyki Lekarskiej (KEL).
W przepisie art. 63 KEL przeczytamy, że:
Lekarz nie powinien wyrażać zgody na używanie swojego nazwiska i wizerunku dla celów komercyjnych
Pomimo tego, że KEL nie jest aktem przepisów powszechnie obowiązujących, to lekarz może zostać pociągnięty do odpowiedzialności dyscyplinarnej za naruszenie zakazu udziału w reklamie.
Zgodnie z ustawą o izbach lekarskich okręgowi rzecznicy odpowiedzialności zawodowej są odpowiednikami prokuratorów przed sądami lekarskimi.
To oni mogą skierować wniosek o ukaranie lekarza łamiącego zakaz udziału w reklamie do sądu lekarskiego.
>>> Jeśli zachodzi podejrzenie wyrządzenia szkody medycznej, musisz jak najszybciej złożyć wniosek o wydanie dokumentacji medycznej – jak to zrobić przeczytasz w: Dokumentacja medyczna niezwykle istotna
Osoby z wykształceniem medycznym lub farmaceutycznym
Według ustawy prawo farmaceutyczne nie tylko lekarz, ale każda osoba posiadająca wykształcenie medyczne lub farmaceutyczne nie może reklamować produktu leczniczego w reklamie nadawanej publicznie w środkach masowego przekazu.
Zakazane jest również:
- Sugerowanie odbiorcy, że osoba, która występuje w reklamie posiada wykształcenie medyczne lub farmaceutyczne
- Umieszczanie w reklamie zaleceń lub opinii osób, które posiadają wykształcenie medyczne lub farmaceutyczne.
Suplementy diety
Jeżeli chodzi o suplementy diety, to nie został przewidziany żaden ustawowy zakaz ich reklamy dla lekarzy.
Natomiast doszło do Porozumienie nadawców w sprawie zasad rozpowszechniania reklam suplementów diety z dnia 25 listopada 2019 r.
W porozumieniu wzięli udział najwięksi przedstawiciele nadawców telewizyjnych – Polsat, TVN, Telewizja Polska.
>>> Nauczycielu, czy dni wolne na opiekę nad dzieckiem możesz wykorzystać na godziny?
Ustalili oni, że w reklamach suplementów diety nie mogą występować lekarze lub osoby sugerujące, że są lekarzami, a także pielęgniarki, położne, czy nawet fizjoterapeuci.
Produkt leczniczy i suplementy – podsumowanie
O produkcie leczniczym przeczytasz w ustawie prawo farmaceutyczne, a o suplementach diety w ustawie o wyrobach medycznych.
Lekarze mają zakaz występowania w reklamach tych dwóch kategorii produktów leczniczych. Ponadto nie można sugerować odbiorcy, że osoby występujące w reklamie to lekarze lub inni specjaliści.
Jeżeli chcesz wiedzieć jak wygląda sytuacja reklamy kolejnej kategorii produktów o charakterze leczniczym – wyrobów medycznych – odwiedź blog Ochrona pacjenta i przeczytaj artykuł Lekarz w reklamie prawdę Ci powie…? O zakazie udziału lekarzy w reklamach.
Zdjęcie Joshua Earle pochodzi z Unsplash
***
Wyroby medyczne w zamówieniu publicznym
Wyroby medyczne najczęściej trafiają do szpitali. Te są zwykle w naszym kraju podmiotami publicznymi. Dlatego też muszą postępować zgodnie z przepisami wynikającymi z ustawy Prawo zamówień publicznych.
Najpopularniejszym sposobem, w jaki zamawia się wyroby medyczne, jest przetarg [Czytaj dalej…]