Telefon do prawnika

Monika Orłowska - radca prawny Monika Orłowska - radca prawny

Często osoby potrzebujące porady prawnej decydują się na telefon do prawnika i oczekują profesjonalnej pomocy w przeciągu minuty. W pewnych przypadkach jest to możliwe, bo odpowiedź na zadane przez dzwoniącego pytanie jest dla mnie oczywiste. Z takim telefonem wiąże się jednak wiele sytuacji ryzykownych…

O ile drobne sprawy jeszcze czasem da się załatwić wykonując telefon do prawnika, bez wątpienia nie jest tak ze sprawami dużo większej wagi – jak dla przykładu zakup nieruchomości, czy wynajęcie lokalu na określony rodzaj działalności. Wówczas telefon do prawnika na kilka minut przed umówionym spotkaniem z właścicielem domu czy zamierzającym prowadzić ową działalność może niewiele pomóc.

Ustrzeże ewentualnie przed „złą formą” zawarcia umowy, ale czy pozwoli na analizę jej treści?

Najczęściej osoby dzwoniące oczekują odpowiedzi typu: „TAK” czy „NIE”, na zadane przez nich pytanie. Typowe pytanie zawiera taki tekst: „bo słyszałem(am)/czytałem(am), że … . Jest możliwe / dozwolone / zabronione … i to jak z tym jest – prawda, czy nie?

Na tak postawione pytanie oczywiście można odpowiedzieć, że – „tak, jest taki przepis”, bądź „nie, nie ma takiego przepisu”, bądź „tak, jest taki przepis, ale brzmi on inaczej…”.

Ale czy taka odpowiedź będzie dla Państwa rzeczywistą pomocą? Czy ten przepis, o którym usłyszeliście i o który pytacie – i bardzo dobrze, że pytacie – czy jednak ten przepis na pewno będzie miał zastosowanie w tej sytuacji, w jakiej się obecnie znajdujecie? Bo to, że dany przepis istnieje bądź nie – to jedno. Druga i o wiele bardziej istotna rzecz to ustalenie, jakie przepisy będą mieć zastosowanie w Państwa konkretnym przypadku. Bo może się okazać, że zupełnie inne niż te, z którymi dzwonicie, i o które chcieliście zapytać (o tym więcej na MOIM BLOGU 🙂

Dlatego szybki telefon do prawnika może nie wystarczyć. Czegoś podczas takiej rozmowy zapomnisz powiedzieć, a ja zapomnę zapytać i już ryzyko konsekwencji prawnych podejmowanych przez Ciebie decyzji już diametralnie rośnie. To właśnie ze względu na ochronę naszych Klientów, ochronę Twoich interesów, gdy odbieram taki „telefon do prawnika” – nie tylko ja, ale i inni – zwykle zapraszamy Cię do kontaktu mailowego, bądź na spotkanie w kancelarii. Wszystko po to, by uzyskać jak najwięcej potrzebnych i uporządkowanych informacji, a co za tym idzie – pomóc możliwie najlepiej.

Autor: Monika Orłowska - radca prawny, autorka bloga pt.: Apelacja karna.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: