Przepisy konsumenckie obowiązują także podczas wyprzedaży

Klaudia Panfil Klaudia Panfil

Zdecydowana większość przedsiębiorców – zarówno tych prowadzących e-sklepy (ich szczególnie zapraszam na bloga Legalny e-sklep), jak i prowadzących sklepy stacjonarne – wie, że przepisy konsumenckie są nie do ominięcia. Co to oznacza? Otóż tyle, że lepiej specjalnie nie utrudniać życia konsumentom, a już na pewno nie wolno ograniczać ich uprawnień gwarantowanych przepisami prawa.

Świadomość przedsiębiorców nie zawsze jednak jest tak szeroka. Zdarza się bowiem, że organizując różnego rodzaju wyprzedaże czy promocje, traktują przepisy konsumenckie nieco luźniej. Przykład – zakaz zwrotu towaru zakupionego w promocji.

Czy przepisy konsumenckie podczas wyprzedaży rzeczywiście mają ograniczone zastosowanie? Nic bardziej mylnego. Przepisy konsumenckie obowiązują niezależnie od tego, czy mowa o zwykłej sprzedaży towaru bądź usługi, czy też o promocji.

Potwierdza to wyrok Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z dnia 21 maja 2014 roku (sygn. akt XVII AmC 21908/13), w którym Sąd uznał za klauzulę niedozwoloną zakaz zwrotu towaru zakupionego w ramach wyprzedaży.

Co istotne, informacje o rabatach i promocjach nie powinny wprowadzać konsumentów w błąd. Wynika to m.in. z decyzji Prezesa UOKiK z dnia 3 września 2013 roku – RWA-14/2013. Przedsiębiorca, którego dotyczy ta decyzja, ogłosił promocję, w której udzielał rabatu konsumentom kupującym więcej niż jeden produkt – rabat miał być liczony od ceny detalicznej, a mimo to naliczano go od ceny wyjściowej przed obniżkami.

Prezes UOKiK stwierdził, że konsument ma prawo do uzyskania rzetelnej informacji, a tak sformułowane zasady promocji wprowadzają go w błąd. W związku z tym nałożył na przedsiębiorcę karę w wysokości 29 009 złotych.

Autor: Klaudia Panfil, radca prawny, autorka bloga Legalny e-sklep.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: